در پاسخ به سوال سئو چیست؟ باید بگوییم سئو یا seo مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینهسازی وب سایت برای موتورهای جستجو است.
سئو به زبان ساده یعنی مجموعه کارهایی که در داخل و خارج سایت انجام میدهیم تا رتبه صفحاتمان در نتایج گوگل افزایش یابد. رسیدن به این رتبههای برتر و حفظ آنها نیاز به یک تلاش دائمی دارد چون رقبای شما نیز برای این رتبهها تلاش میکنند.
پس بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستوجو، یک فرایند ادامه دار است.
فرآیند سئو به موتورهای جستجو کمک میکند تا سایت شما را بشناسد، زمینه فعالیت شما را بفهمد و به کمک کلمات کلیدی مرتبط سایت شما را در رتبه بالای جستجو نشان دهد.
سئو فرآیندی است که انواع مختلفی دارد.
همه انواع سئو اهدافی یکسان دارند: بهینه سازی وب سایت برای دیده شدن بهتر در موتورهای جستجو.
امروزه فرایند سئو بر خلاف گذشته که امری ساده بود در حال پیچیده تر شدن است.
از این رو کارشناسان سئو این فرایند را به بخش های مختلفی تقسیم کرده اند که مهم ترین آن سئو off page، سئو on page و سئو تکنیکال است که در ادامه با هر کدام آشنا می شویم.
به زبان ساده سئو داخلی تمامی کارهایی است که در داخل سایت انجام می شود از متن گرفته تا عکس و ویدئو و صوت.
بنابراین در سئو آن پیج باید تمامی صفحات سایت برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو بهینه شوند.
از فعالیتها و قواعد مهم سئو داخلی میتوان موارد فهرست زیر را نام برد.
یکی دیگر از انواع سئو، سئو خارجی است که بیشتر به تبلیغ و معرفی وب سایت در فضای اینترنت می پردازد.
از مهم ترین فاکتورهای سئو آف پیج میتوان به لینک سازی، ریپورتاژ آگهی و شبکه های اجتماعی اشاره کرد.
بیشتر سئو خارج از سایت مربوط به لینکهای با کیفیت بالاست.
حجم زیادی از لینکهایی که از سایتهای معتبر به سایت شما ارجاع داده میشود، به موتورهای جستجو نشان میدهد که سایت شما دارای ارزش است.
پس میتوان گفت سه فاکتور اساسی سئو خارجی عبارت اند از:
سئو تکنیکال به باطن سایت شما کار دارد و از جهت فنی سایت شما را بررسی میکند.
در سئو فنی شما باید مطمئن شوید که تمام صفحات شما توسط خزنده های گوگل دیده می شود.
یعنی مطمئن شوید گوگل می تواند وارد سایت شما شود.
انواع سئو موجود در این بخش موارد زیر است:
اگر شما کسبوکاری دارید و برای آن سایتی ایجاد کردهاید و میخواهید با سئو آن را گسترش دهید، باید بدانید که سئو نیز مانند هر کار دیگری، میتواند از راه درست یا غلط انجام شود.
به راه درست آن، سئوی کلاه سفید و به راه غلط آن، سئو کلاه سیاه میگویند.
سئو کلاه خاکستری لباس کلاه سفید را به تن تکنیکهای کلاه سیاه، میکند.
تکنیکهای کلاه خاکستری مرزی بین سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید است.
سئوی کلاه سیاه به مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی اطلاق می شود که به منظور فریب گوگل بکار گرفته می شوند. ترفندهایی زودبازده که می توانند در سریع ترین زمان یک سایت را در صفحه ی نخست نتایج گوگل جای دهند.
سئو کلاه سیاه معمولاً از تکنیکهایی مثل ساخت پیوندهای مصنوعی، استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد، سرقت محتوا، پنهان کردن محتوا و غیره استفاده میکند.
این روشها عموماً به طور موقت و با عواقب منفی در طولانی مدت همراه هستند و در مواجهه با تشخیص الگوریتمهای جدید موتورهای جستجو ممکن است مورد جریمه قرار گیرند.
سئوی کلاه سفید روشی است دیربازده، زمان بر ، هزینه بر و کاملا اصولی و منظم. در این روش سئو جایگرین بسیاری از عملکردهای ناکارآمد در حوزه ی بازاریابی و تبلیغات یک شرکت می گردد. هزینه های بازاریابی و تبلیغات را به شدت کاهش می دهد و مشتریان را به سرعت و سهولت به سمت شما می کشاند.
اگر هدف شما کسب جایگاه در نتایج جستجو است، از هدفی که گوگل برای کاربرانش انتخاب کرده دور شده اید. ولی اگر درست مانند گوگل، رضایت کاربر و نیازهای او را اولویت کار خود قرار دهید، سریع تر به نتیجه میرسید.
سئو Gray Hat یکی از روش های سئو سایت میباشد. اگر سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه را دو طرف یک طیف در نظر بگیریم، سئوی کلاه خاکستری در جایی بین این دو طیف در حرکت است؛ یعنی گاهی اوقات به سئوی کلاه سیاه، و گاهی اوقات به سئوی کلاه سفید نزدیک میشود. سئوی کلاه خاکستری مرزی کاملا محو بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه است.
همان روش هایی که معمولا در بروزرسانی الگوریتم های گوگل با دقت بیشتری شناسایی می شوند. فرآیندی با ریسک بسیار بالا که انجام آن تنها از عهده ی سئوکارهای باتجربه برمی آید، آن هم به شکل مقطعی و با یک برنامه ریزی و زمانبندی هوشمندانه!
انجام سئو مراحلی دارد که باید برای راه اندازی یک سایت جدید در اول کار انجام شود. این کار با هدف رسیدن سایت شما به رتبه های خوب در حوزه فعالیت شما و برا اساس کلمات کلیدی شما انجام میشود و باید به یاد داشته باشید که سئو فرایندی است که باید مدام انجام شود.
در سالهای گذشته، به دست آوردن رتبه مناسب در صفحه نتایج موتورهای جستجو کار راحتی بود سئو کاران با استفاده از کلید واژه و افزودن آن به عنوانهای محتواهایی که تولید می کردند و همچنین اضافه کردن کلمه کلیدی به توضیحات متا و یا تغییر محتوا، کپی کردن و همچنین ساختن هزاران لینک برای وب سایت خود اقدام به کسب رتبه بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو میکردند.
اما امروزه با توجه به پیشرفت الگوریتم های گوگل کار سخت تر شده است. استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی و همچنین انجام کارهای خطرناکی مثل تکنیک های کلاه سیاه برای سایتها باعث میشود گوگل سایت شما را جریمه کند.