سئو چیست؟ منظور از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

سئو چیست؟ منظور از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

در پاسخ به سوال سئو چیست؟ باید بگوییم سئو یا seo مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است.

سئو به زبان ساده یعنی مجموعه کارهایی که در داخل و خارج سایت انجام میدهیم تا رتبه صفحاتمان در نتایج گوگل افزایش یابد. رسیدن به این رتبه‌های برتر و حفظ آن‌ها نیاز به یک تلاش دائمی دارد چون رقبای شما نیز برای این رتبه‌ها تلاش می‌کنند.

پس بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو، یک فرایند ادامه دار است.
فرآیند سئو به موتورهای جستجو کمک میکند تا سایت شما را بشناسد، زمینه فعالیت شما را بفهمد و به کمک کلمات کلیدی مرتبط سایت شما را در رتبه بالای جستجو نشان دهد.

سئو چیست؟

چرا سئو برای ما مهم است؟ 4 دلیل اهمیت سئو

  • بعد از اینکه متوجه شدیم سئو چیست باید بدانیم چرا مهم است.
  •  اگر میخواهید بازدیدکنندگان سایتتان افزایش یابد و فروش محصولاتتان بیشتر شود باید در 5 رتبه اول قرار بگیرید چون بیش از 70 درصد کاربران روی 5 رتبه اول کلیک میکنند.
  •  کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند، در نتیجه اگر سایت شما رتبه بالایی داشته باشد به سایت شما هم اعتماد خواهند کرد.
  •  اگر صفخات سایت شما مرتب در رتبه های بالا دیده شود کاربران سایت شما را به عنوان مرجع خواهند شناخت.
  •  خدمات سئو هزینه کمتری نسبت به تبلیغات دارند و در مقابل نتیجه بهتر از آن.

انواع سئو چیست؟

سئو فرآیندی است که انواع مختلفی دارد.

همه انواع سئو اهدافی یکسان دارند: بهینه سازی وب سایت برای دیده شدن بهتر در موتورهای جستجو.

امروزه فرایند سئو بر خلاف گذشته که امری ساده بود در حال پیچیده تر شدن است.

از این رو کارشناسان سئو این فرایند را به بخش های مختلفی تقسیم کرده اند که مهم ترین آن سئو off page، سئو on page و سئو تکنیکال است که در ادامه با هر کدام آشنا می شویم.

انواع سئو چیست؟| انواع سئو| سئوتیک

سئو داخلی ( on page seo)

به زبان ساده سئو داخلی تمامی کارهایی است که در داخل سایت انجام می شود از متن گرفته تا عکس و ویدئو و صوت.

بنابراین در سئو آن پیج باید تمامی صفحات سایت برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو بهینه شوند.
از فعالیت‌ها و قواعد مهم سئو داخلی می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  •  بهینه‌سازی عنوان صفحه
  • بهینه‌سازی زیرعنوان‌ها
  • تصاویر
  •  بهبود ظاهر صفحه
  • ایجاد لینک‌های داخلی به صفحات مختلف سایت
  •  و…

سئو خارجی (off page seo)

یکی دیگر از انواع سئو، سئو خارجی است که بیشتر به تبلیغ و معرفی وب سایت در فضای اینترنت می پردازد.

از مهم ترین فاکتورهای سئو آف پیج میتوان به لینک سازی، ریپورتاژ آگهی و شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

بیشتر سئو خارج از سایت مربوط به لینک‌‌های با کیفیت بالاست.

حجم زیادی از لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر به سایت شما ارجاع داده می‌شود، به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که سایت شما دارای ارزش است.

پس میتوان گفت سه فاکتور اساسی سئو خارجی عبارت اند از:

  • لینک سازی
  • سوشیال سیگنال
  • برند سازی

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال به باطن سایت شما کار دارد و از جهت فنی سایت شما را بررسی میکند.

در سئو فنی شما باید مطمئن شوید که تمام صفحات شما توسط خزنده های گوگل دیده می شود.

یعنی مطمئن شوید گوگل می تواند وارد سایت شما شود.
انواع سئو موجود در این بخش موارد زیر است:

  •  سرعت سایت (Site speed)
  • موبایل فریندلی (Mobile-friendliness)
  •  نمایه سازی (Indexing)
  •  خزش مناسب (Crawlability)
  •  معماری سایت (Site architecture)
  •  داده‌های ساختار یافته (Structured data)
  •  امنیت (Security)

کلاه های رنگی سئو

اگر شما کسب‌وکاری دارید و برای آن سایتی ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید با سئو آن را گسترش دهید، باید بدانید که سئو نیز مانند هر کار دیگری، می‌تواند از راه درست یا غلط انجام شود.

به راه درست آن، سئوی کلاه سفید و به راه غلط آن، سئو کلاه سیاه می‌گویند.

سئو کلاه خاکستری لباس کلاه سفید را به تن تکنیک‌های کلاه سیاه، می‌کند.

تکنیک‌های کلاه خاکستری مرزی بین سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید است.

کلاه های رنگی سئو

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئوی کلاه سیاه به مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی اطلاق می شود که به منظور فریب گوگل بکار گرفته می شوند. ترفندهایی زودبازده که می توانند در سریع ترین زمان یک سایت را در صفحه ی نخست نتایج گوگل جای دهند.
سئو کلاه سیاه معمولاً از تکنیک‌هایی مثل ساخت پیوندهای مصنوعی، استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد، سرقت محتوا، پنهان کردن محتوا و غیره استفاده می‌کند.

این روش‌ها عموماً به طور موقت و با عواقب منفی در طولانی مدت همراه هستند و در مواجهه با تشخیص الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو ممکن است مورد جریمه قرار گیرند.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید روشی است دیربازده، زمان بر ، هزینه بر و کاملا اصولی و منظم. در این روش سئو جایگرین بسیاری از عملکردهای ناکارآمد در حوزه ی بازاریابی و تبلیغات یک شرکت می گردد. هزینه های بازاریابی و تبلیغات را به شدت کاهش می دهد و مشتریان را به سرعت و سهولت به سمت شما می کشاند.
اگر هدف شما کسب جایگاه در نتایج جستجو است، از هدفی که گوگل برای کاربرانش انتخاب کرده دور شده اید. ولی اگر درست مانند گوگل، رضایت کاربر و نیازهای او را اولویت کار خود قرار دهید، سریع تر به نتیجه میرسید.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو Gray Hat یکی از روش های سئو سایت می‌باشد. اگر سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه را دو طرف یک طیف در نظر بگیریم، سئوی کلاه خاکستری در جایی بین این دو طیف در حرکت است؛ یعنی گاهی اوقات به سئوی کلاه سیاه، و گاهی اوقات به سئوی کلاه سفید نزدیک می‌شود. سئوی کلاه خاکستری مرزی کاملا محو بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه است.
همان روش هایی که معمولا در بروزرسانی الگوریتم های گوگل با دقت بیشتری شناسایی می شوند. فرآیندی با ریسک بسیار بالا که انجام آن تنها از عهده ی سئوکارهای باتجربه برمی آید، آن هم به شکل مقطعی و با یک برنامه ریزی و زمانبندی هوشمندانه!

مراحل انجام سئو چیست؟ مهم ترین مراحل انجام سئو

انجام سئو مراحلی دارد که باید برای راه اندازی یک سایت جدید در اول کار انجام شود. این کار با هدف رسیدن سایت شما به رتبه های خوب در حوزه فعالیت شما و برا اساس کلمات کلیدی شما انجام میشود و باید به یاد داشته باشید که سئو فرایندی است که باید مدام انجام شود.
در سال‌های گذشته، به دست آوردن رتبه مناسب در صفحه نتایج موتورهای جستجو کار راحتی بود سئو کاران با استفاده از کلید واژه و افزودن آن به عنوان‌های محتواهایی که تولید می کردند و همچنین اضافه کردن کلمه کلیدی به توضیحات متا و یا تغییر محتوا، کپی کردن و همچنین ساختن هزاران لینک برای وب سایت خود اقدام به کسب رتبه بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو می‌کردند.
اما امروزه با توجه به پیشرفت الگوریتم های گوگل کار سخت تر شده است. استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی و همچنین انجام کارهای خطرناکی مثل تکنیک های کلاه سیاه برای سایت‌ها باعث میشود گوگل سایت شما را جریمه کند.

  •  تحقیق و بررسی کلمه کلیدی موردنظر
  •  بهینه سازی تگ های عنوان
  •  ایجاد متاتایتل های مرتبط
  •  آنالیز و بررسی رقیبان
  • سئو و بهینه سازی داخلی (on page seo)
  • سئو و بهینه سازی خارجی (off page seo)
  • ایجاد URL های مناسب و کاربر پسند
  • استفاده از ALT برای تصاویر
  •  لینک سازی
  •  لینک سازی داخلی
  •  لینک سازی خارجی
  • ارتقا و بهبود سرعت سایت

 

برچسب ها :

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.